'70-'79 # THEY USED TO DO IT IN THE PARK
Kultura hip-hop narodziła się w Bronxie, w Nowym Jorku. Pionierami gatunku byli DJ'e tacy jak Kool Herc i Hollywood, którzy miksowali taśmy (pierwsze albumy rap) oraz tacy MC jak Coke La Rock, Cowboy i Melle Mei, którzy rozwijali swój kunszt rymowania.
'79-'83 # PUTTING ON WAX
Utwór "Rapper's Delight" formacji The Sugarhill Gang zafascynował innych, po czym powstały nowatorskie grupy: Grandmaster Flash i Furious Five, Kurtis Blow, Afrika Bambaataa i Soulsonic Force.
'83-'87 # DOWN WITH THE KINGS
Run DMC są odźwiernymi do "The New School", przewidzieli, że hip-hop może sprzedawać się w milionowych nakładach. Otwierają się drzwi dla takich artystów jak: LL Cool J, Fat Boys, Salt N'Pepa i Beastie Boys do wielkiego komercyjnego sukcesu. Estetyka hip-hopu rozprzestrzenia się do innych regionów Stanów, np. Kalifornii, gdzie rządzą osobnicy typu Toddy Tee, Mixmaster Spade i Ice T.
'87-'89 # THE GOLDEN AGE
Uczniami następnej szkoły hip-hopu zostają: Boogie Down Productions, Big Dady Kane, Slick Rick, Eric B. i Rakim, EPMD oraz Public Enemy.
'89-'92 # WHY DO U CALL MYSELF A NIGGA, YOU ASK ME?
Kiedy czarnym nacjonalistom z Public Enemy zaczyna brakować tchu, N.W.A. i członek poprzedniej kapeli Ice Cube przenoszą gangsterski rap z zachodniego wybrzeża, do głównego strumienia. Grupy z innych regionów: Geto Boys (Houston), 2 Live Crew (Floryda) i Too Short, udowadniają, że hip-hop jest narodowym fenomenem. Na wschodzie nowe grupy powiązanych ze sobą zespołów: Native Tongues (Joungle Brothers, De La Soul i A Tribe Called Quest) oraz EPMD, Hit Squad (Redman i Das EFX) także idą naprzód. Oba obozy dystansują się od sukcesów Tone Loc, Young MC, MC Hammer i Vanilla Ice, których dance-rap sprzedaje się bardzo dobrze.
'92-'93 # HIP-HOP STARTED IN THE WEST
Bezkompromisowy album "The Chronic" nagrany przez Dr. Dre osiąga wielki sukces. Snoop Doggy Dog staje się gwiazdą, a Kalifornia centrum świata rapu. Grupy z pogranicza muzyki dance The Pharcyde i The Hieroglyphic sporządzają bogate lirycznie schematy rapowe, kiedy wschodnie wybrzeże wraca do hardcoru polegając na hałaśliwych łysych (nie mylić ze skinhedami) z kapeli Onyx.
'93-'95 # WHEN THE EAST IS IN THE HOUSE
Niezależny wzlot Wu-Tang Clan zmienia twarz rapu, w tym samym czasie inni nowojorscy kolesie: Nas, Black Moon, Jeru the Damaja, a szczególnie The Notorious B.I.G., udowadniają, że wschód może sprzedawać nagrania traktujące o prawdziwym życiu. Na zachodzie Coolio i Warren G dominują na listach przebojów i według pośmiertnego planu ich mentora Easy E, Bone Thugs-N-Harmony z Cleveland stają się rapowymi super gwiazdami.
'95-'97 # COASTAL WARS
Budzące respekt etykiety złego chłopca i rzędu śmierci należące do Sean "Puffy" Combs i Suge Knight zostają złapane w kocioł prawdziwego życiowego dramatu. Okres walki wybrzeży kończy się tragicznym końcem życia czołowych artystów z każdego obozu, giną Tupac Shakur i The Notorious B.I.G.
'97 # I THINK I WANNA DANCE NOW
W czasie przemijania Bigiego, Puff Daddy wynurza się i legitymuje jako artysta rapowy. Jego muzyka ma za zadanie zmusić ludzi do tańca. Artyści nie boją się już, że ich komercyjny materiał podważy ich wiarygodność (a powinnni). |