Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /usr/local/apache/www/htdocs/metropolianet.fr.pl/mods/banners/index.php on line 11

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /usr/local/apache/www/htdocs/metropolianet.fr.pl/mods/banners/index.php on line 18

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /usr/local/apache/www/htdocs/metropolianet.fr.pl/mods/banners/index.php on line 25

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /usr/local/apache/www/htdocs/metropolianet.fr.pl/mods/banners/index.php on line 35
 


























Electro to gatunek muzyki tanecznej od kilku lat przeżywający swój wielki renesans. Oprócz wielu współczesnych produkcji podrabiających oryginalne brzmienia electro z początku lat '80, stale pojawia się masa nowych artystów adoptujących rytmy 800-ósemki do wymogów współczesnej sceny klubowej (np. styl new school breakz). Gdyby zastanowić się nad genezą electro, wówczas okazałoby się, iż istotną rolę w wykształceniu się owego gatunku odegrały manekiny, gry komputerowe typu "Pacman", "Space Invaders", "Galaxian", czy "Defender" oraz pewien niemiecki zespół, który sięgając po "kieszonkowy kalkulator" na zawsze zmienł oblicze muzyki. Ubrał ją w maskę robota i ustanowił dla niej zupełnie nowe wartości... Oczywiście mowa o grupie Kraftwerk, która w 1977 roku opublikowała album zatytułowany "Trans Europa Express", będący manifestem czterech muzyków-manekinów: Ralfa Huttera, Floriana Schneidera, Karla Bartosa i Wolfganga Flura.

Manifestem wyrażonym przy użyciu elektronicznych dźwięków i niezwykle precyzyjnych, mechanicznych rytmów. One właśnie, a dokładnie melodia utworu tytułowego z krążka "Trans Europa Express" stała się podwalinami dla wydanego pięć lat później nagrania "Planet Rock" firmowanego szyldem Afrika Bambaataa & The Soul Sonic Force, nagranego z klawiszowcem Johnem Robie i wyprodukowanego przez bostończyka Arthura Bakera, który wkrótce okazać się miał jednym z najważniejszych producentów electro wszech czasów (wyprodukował utwory takie jak: "Play At Your Own Risk" Planet Patrol, "Space Is The Place" Jonzun Crew, "Soul Makossa" Nairobi i wiele innych). Planet Rock to nagranie legenda. Po dziś dzień nieustannie wznawiane i postrzegane jako iskra zapalna dla całego stylu electro, zamkniętego w automacie perkusyjnym Rolanda o symbolu TR 808, ludzkim głosie przetworzonym przez wokoder, funkowym basie, cyfrowej elektronice przypominającej odgłosy z prymitywnych gier wideo popularnych na początku lat '80 oraz gwiezdno-futurystycznej ideologii (wiele nagrań nawiązywało do tematyki fantastycznej, głównie robotów, przez co electro okrzyknięto terminem "black science fiction").

Od tej pory w Nowym Jorku, Los Angeles, Detroit i Miami, jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się nowe nagrania electro, przyprawiające krytyków i purystów klasycznej czarnej muzyki o palpitację serca (o słuszności nowej muzyki przekonał ich Marvin Gaye, który rytm 800-ósemki wykorzystał w słynnym "Sexual Healing"). Natomiast wywołujące radość u czarnoskórej młodzieży, która rychło sięgnęła po spraye, wyciągnęła maty i spragniona połamanego tańca wyległa na ulice (owo szaleństwo znakomicie dokumentują takie filmy fabularne jak: "Beat Street" reż. Stan Lathan, "Wild Style" reż. Charlie O' Hearn, "Break Dance" czy "Breakin"). Wkrótce nurt electro podzielił się na dwa style: jeden - cyfrowy, zdefiniowany w "Planet Rock" Bambaaty; drugi - bardziej organiczny, funkowy i wokalny (np. Mantronix, Grandmaster Flash & Furious Five, Fearless Four, Man Parrish czy Treacherous Three) będący zaczątkiem dzisiejszego hh. W latach osiemdziesiątych pojawiły się tysiące nagrań zupełnie nowych artystów specjalizujących się w stylistyce electro (m.in. Freestyle, Hashim, Grandmixer D.ST, Newcleus, Dynamix II, Guru, Aleem, Jonzun Crew). Jedną z ważniejszych postaci na scenie electro był niejaki Juan Atkins. Wraz z Rickiem Davisem stworzył rewelacyjny duet Cybotron, który singlami "Cosmic Cars" i "Clear" zapisał się złotymi zgłoskami na kartach gatunku.

Oto, dzisiejsza, słuszna opinia Atkinsa: "(...) mnóstwo nagrań opublikowanych później (czyli po 1983) wydawało się komercyjnymi.Ale "Clear" to był kawał poważnej muzyki. Zmieniliśmy kurs muzycznej sceny w Detroit. (...) Pod koniec lat '80 electro coraz bardziej zmierzało w stronę komercyjnego dance'u, by wreszcie wydać z siebie mutację o nazwie Miami Bass, charakteryzującą się bardzo niskim, niezwykle buczącym basem, gitarowymi samplami oraz niecenzuralnymi tekstami oscylującymi na pograniczu pornografii i zwykłego seksizmu (m.in. 2 Live Crew i producent Luke Campbell). W latach dziewięćdziesiątych electro po prostu zniknęło... Na rynku zostali tylko nieliczni tacy jak Afrika Bambaataa, czy Egyptian Lover. Powstał styl New School Breakz, który oscyluje na pograniczu electro i techno. Nie jest to niestety to samo co stare, oldschoolowe beaty, które po prostu zwalały z nóg. Płyty nadal są dostępne (niestety nie zawsze w Polsce). Szkoda, bo styl electro na zawsze zostanie w pamięci dzięki takim ludziom jak ja, jak b-boye, których strasznie cenię (zwłaszcza Czarnucha i całe Gravity Zero Crew), jak DJ'e i wszyscy, którzy lubią oldschoolowe klimaty."

Wiemy już jak wygląda electro od strony muzycznej. Skupmy się teraz na tańcu. Taniec Electric Boogie (błędnie wiązany z muzyką techno i disko polo) podobnie jak breakdance stworzony został przez czarnych mieszkańców Bronxu i Manhattanu w latach 70 tych. Można podzielić go na kilka podstyli, np.: styl robota, styl egipski itd. Dołączone są do tego fale i zacinki (bloki).

Smooth:
Styl ten oparty jest głównie na skoordynowanych ruchach dających efekt fali, które płynnie ze sobą połączone w rytm muzyki dają iluzję gumowego ciała. Do każdego ruchu, możemy dołaczyć tzw. przycinki i bloki. Najłatwiejszą figurą jest chyba fala od dłoni do dłoni. Poniżej prezentujemy takową, zaczynając od ręki lewej:
# Pozycja wyjściowa: Rozkładamy ręcę do boków stojąc wyprostowani.
# Krok 1: Utrzymując ręcę wyprostowane, zginamy tylko rękę w nadgarstku.
# Krok 2: Prostujemy rękę w nadgarstku, jednocześnie zginamy łokieć.
# Krok 3: Prostujemy rękę w łokciu, jednocześnie podnosimy lewy barek.
# Krok 4: Opuszczamy bark lewy, jednocześnie podnosimy bark prawy.
# Krok 5: Opuszczamy bark prawy, jednocześnie zginamy rękę w łokciu.
# Krok 6: Rękę w łokciu prostujemy, jednocześnie zginamy w nadgarstku.
# Krok 7: Prostujemy rękę w nadgarstku.
Teraz wystarczy parę razy zrobić to płynnie i efekt będzie widoczny.

Robocik:
Kolejnym ciekawym elementem tańca Electric Boogie jest Robot. Ogólnie mówiąc tancerz (solowo lub w układzie) swoimi ruchami naśladuje robota lub marionetkę (przykład: Storm w teledysku Westbama - Hard times). W tańcu tym, każdy ruch staramy się zakończyć przycinką (blokiem). Blok polega na gwałtownym naprężeniu danego mięśnia. Stańcie sobie przed lustrem i zacznijcie machać ręką (swobodnie, bez udziału mięśni). Teraz gwałtownie napręszcie mieśnie ręki. To jest właśnie przycinka. Gdy opanujecie już bloki, możecie próbować przycinać np. w czasie chodzenia (pomoże Wam to szybciej opanować inne fugury w Electric Boogie). W wyćwiczeniu odpowiedniej techniki, pomoże Wam kontrola nad poszczególnymi częściami ciała. Najlepszą metodą do jej opanowania są treningi przed lustrem, dzięki czemu będziemy mogli korygować swoje błedy. Dobrze połączone ze sobą ruchy, wykonane w rytm muzyki, stworzą efekt dający iluzje maszyny czy też robota. Przykład:
# Pozycja wyjściowa: Stoimy wyprostowani, głowa lekko opuszczona (wzrok skierowany przed siebie), lewa stopa wysunięta do przodu (o jedną długość), obie ręce opuszczone, dłonie w ułożeniu "chwytnym" skierowane stroną wewnętrzną do tyłu.
# Krok 1: Rozchylamy łokcie na boki, unosząc lekko barki (dłonie cały czas w ułożeniu chwytnym). # Krok 2: Podnosimy obie ręce do góry na wysokość mostka (dłonie mają wyglądać tak, jakbyśmy trzymali się barierki).
# Krok 3: Nie zmieniając ułorzenia rąk, nóg i głowy, przesuwamy się jedynie na piętach w prawo o kąt 45 stopni.
# Krok 4: Głowę odwracamy (nie do końca) w lewą stronę.
# Krok 5: Prawą dłoń odwracamy w prawo tak, aby od góry była widoczna strona wewnętrzna.
# Krok 6: Pochylamy się do przodu.
# Krok 7: Prawą dłoń odwracamy w lewo do pozycji wyjściowej.
# Krok 8: Głowę obracamy w prawo tak, aby wróciła do pozycji wyjściowej.
# Krok 9: Obie ręce puszczamy bezwładnie w dół.
# Wskazówki: Należy pamietać o tym, że cały czas jesteśmy napięci i każdy ruch kończymy blokiem (pomijamy krok 9). W uzyskaniu lepszego efektu pomogą Wam grube rękawiczki.

Slowmotion:
Tutaj chodzi o efekt zwolnionego filmu, który uzyskamy dzięki powolnym, ale płynnym ruchom (połączony ze Smooth).

Egiptian:
Ten styl tańca nawiązuje do malowideł z piramid egipskich. Polega na ustawianiu kończyn pod kątem 90 stopni. W celu uzyskania lepszego efektu, móżemy dołączyc do niego np. bloki i przycinki.

Float:
Float, czyli fala na ziemi, jest nieodłącznie związana ze stylem Smooth. Głównym załorzeniem float jest stworzenie iluzji, w wyniku której obserwatorowi będzie się wydawać, że nie chodzimy, a ślizgamy się po parkiecie lub unosimy się nad nim. Przykład (Moonwalk):
# Krok 1: Lewa stopa stoi cała powierzchnią na ziemi. Prawa tylko na palcach z ugiętym prawym kolanem.
# Krok 2: Opierając ciężar ciała na palcach prawej nogi (ze zgiętym kolanem przez cały czas) przsuwamy stopę lewej nogi w tył, cały czas sunąc ją po ziemi całą jej powierzchnią.
# Krok 3: Kiedy stopa lewa odsunie się do tyłu, gdzie na wysokości palców lewej nogi będzie się znajdywała pięta prawej, należy zatrzymać przesuwanie nogi lewej.
# Krok 4: Podnosimy lewą stopę na palce przy jednoczesnym położeniu stopy nogi prawej.
# Krok 5: Opierając ciężar ciała na palcach lewej nogi (ze zgiętym kolanem przez cały czas) przsuwamy stopę nogi prawej w tył, cały czas sunąc ją po ziemi całą jej powierzchnią.
# Krok 7: Kiedy palce nogi prawej osiagną wysokość lewej pięty należy zatrzymać przesuwanie stopy prawej.
# Krok 8: Kładziemy na ziemi stopę lewą przy jednoczesnym podniesieniu na palce stopy prawej.
# Krok 9: Powtarzamy kroki 1-7.

Toewalk:
Jest to również bardzo ciekawy sposób poruszania się po parkiecie w dowolnym kierunku podobny do Moonwalk. Opierając ciężar ciała na palcach/pięcie obracamy się na niej, potem płynnie zmieniamy obracającą się nogę i tak wirując wędrujemy. W celu uzyskania lepszego efektu, całość powinna być wykonana z użyciem stylu Smooth.




  © 2002-2004 Metropolia

KONTAKT - FAQ - REKLAMA - FORUM -